Del 29 de gener al 5 d’abril l’Alfolí de la Sal – Museu de l’Escala acollirà l’exposició “L’Escala, gent de mar. Homenatge al fotògraf Miquel Bataller”. Aquesta exposició recull, mitjançant una cinquantena de fotografies, un dels treballs més reconeguts de la trajectòria fotográfica de Miquel Bataller: els retrats de pescadors de l’Escala i de les seves activitats, prenent el relleu d’il·lustres antecessors en el camp de la fotografia com van ser Josep Esquirol, Vernon Richards i Joan Lassús.

Amb aquesta exposició l’Escala mostra el seu reconeixement a la figura de Miquel Bataller i a la seva vinculació al poble, mort a l’Escala el passat 16 de noviembre als 78 anys. Miquel Bataller va néixer a Girona l’any 1942. Les primeres experiències fotogràfiques les va tenir als 14 anys quan anava a muntanya. Per poder transmetre aquestes vivències es va comprar la seva primera càmera, una Werlisa, i va muntar el seu primer laboratori per revelar ell mateix les fotografies.

En Miquel va treballar del 1975 al 1990 com a tècnic a l’empresa Audifilms de Girona, que editava filmines i diapositives educatives per a les escoles. Durant vint anys es va dedicar a l’ensenyament de fotografia i tècniques de laboratori. Col·laborador de les revistes Destino, Presència, Revista de Girona, de l’Arxiu d’Imatges de la Diputació de Girona i de l’Arxiu Històric de l’Escala, ha exposat en diferents equipaments culturals.

Va establir la seva segona residència a l’Escala i des de llavors  es va sentir atret pel món pesquer. De fet el treball fotogràfic d’en Miquel Bataller no és fruit de l’encàrrec, sinó de l’estima i l’admiració que va sentir sempre envers la gent del mar i el poble que el va acollir. Durant aquests anys ha realitzat molts retrats de pescadors, expecialment entre el 1970 i el 1990, la gran majoria dipositats a l’Arxiu Històric de l’Escala i que esdevenen un testimoni del món mariner de l’Escala que ha patit molts canvis.

Precisament l’any 2010 el Museu de l’Anxova i de la Sal va publicar la carpeta de fotografies en gran format: “MIQUEL BATALLER. Col·lecció de 36 fotografies. L’Escala, gent de mar. Retrats de pescadors 1970-1900” ambmotiu de la donació del seu fons fotogràfic vinculat a la nostra vila (prop de cent mil negatius) a l’Arxiu Històric de l’Escala. Col·laborador incondicional de la Festa de la Sal, fotografiava cada edició de la Festa de la Sal, amb tot detall, junt el seu fill Xavier, i ens regalava totes les fotografies.

En Miquel va deixar quatre fills, en Josep, l’Albert, en Marc i en Xavier. Precisament aquest últim continua la tasca de fotògraf del seu pare. En Miquel, per damunt de tot, era una persona entrayable i genererosa i que va fotografiar gairebé totes les persones de l’Escala en tots moments.