Agenda

Agenda d’activitats, exposicions, concerts, conferències a totes les seus del Museu de l’Escala

 

 

Carregant Esdeveniments

« Tots els Esdeveniments

  • Aquest esdeveniment ja ha passat.

Exposició de fotografies de Jordi Mestre “La verema dels 80. Una emigració civilitzada.”

març 6 _ 10:00 - maig 3 _ 13:00

El  divendres 6 de març, a les 7 de la tarda, l’Alfolí de la Sal – Museu de l’Escala acollirà la inauguració de l’exposició temporal amb imatges de gran format del prestigiós fotògraf Jordi Mestre sobre les migracions que provocaven les èpoques de collita del raïm i que porta per títol “La verema dels 80. Una emigració civilitzada”, amb una vuitantena d’imatges en blanc i negre.

Durant les dècades dels seixanta, dels setanta o dels vuitanta del segle passat, centenars de milers de persones, entre les quals famílies senceres i pobles en massa, creuaven la frontera per anar a «fer la verema» al Midi francès.  Aquesta exposició és el resultat d’un treball periodístic realitzat fa més de tres dècades, quan el desplaçament dels treballadors temporers a la verema francesa des de l’Estat espanyol era un fet habitual cada tardor. El reportatge, amb fotografies de Jordi Mestre i textos de Xavier Martí Ylla, es va publicar l’any 1983 a El Periódico, amb les limitacions lògiques d’espai d’un mitjà de comunicació. Anys després, aquell reportatge adquireix una nova dimensió que justifica una recuperació molt més completa del reportatge original .

A l’exposició, produïda per la Casa de Cultura de la Diputació de Girona, s’hi mostra una pràctica habitual per a milers de famílies senceres que hi anaven especialment des d’Andalusia, Extremadura, Múrcia o País Valencià. Malgrat que les condicions eren precàries, a diferència dels moviments actuals, eren emigrants que anaven amb papers, moltes vegades amb contracte de treball i viatge pagat. Les fotografies fixen diversos moments: des de la sortida de les cases a l’arribada a les vinyes i també els treballs de recol·lecció, les condicions de treball i d’allotjament. Tot i les precàries situacions, el subtítol de l’exposició vol contraposar-ho a les dificultats de l’emigració actual.

La vuitantena de fotografies que conformen l’exposició són obra de Jordi Mestres i Vergés (Girona, 1953)  té una llarga trajectòria com a fotògraf, professió que ha exercit en tots els àmbits: el fotoperiodisme, la conservació i restauració de fotografia antiga, la fotografia científica, arqueològica, publicitària i de viatges, i també la divulgació. En quaranta anys de professió ha reunit un fons d’entre 300.000 i 400.000 fotos, que actualment està digitalitzant, on s’inclou, entre d’altres, la seva col·laboració com a responsable de fotografia en excavacions arqueològiques a Atapuerca o l’Abric Romaní de Capellades. Des de la vessant de restauració de fotografia des de fa anys col·labora amb el Museu de l’Escala en la restauració dels fons de Josep Esquirol i Joan Lassús.

L’exposició es podrà visitar del 6 de març al 3 de maig.

 

 

Mostra els detalls

  • Inici: març 6 _ 10:00
  • Finalització: maig 3 _ 13:00
  • Categoria d'Esdeveniment:

Recinte

  • Alfolí de la Sal – Museu de l’Escala