Josep Esquirol. La memòria fotogràfica de l’Escala

EXPOSICIONS I COL·LECCIONSJosep Esquirol. La memòria fotogràfica de l’Escala

Alfolí de la Sal – Museu de l’Escala.

13 de desembre de 2024 – 16 de març de 2025

 

L’Alfolí de la Sal – Museu de l’Escala va acollir una exposició commemorativa sobre el fotògraf Josep Esquirol amb motiu del 150 aniversari del naixement del fotògraf Josep Esquirol i per aquest motiu durant el 2024 es van dur a terme diferents accions sobre la seva figura. En aquest sentit el divendres 13 de desembre, a les 7 de la tarda, s’inaugurà l’exposició “Josep Esquirol. La memoria fotogràfica de l’Escala” que comptà amb diversos àmbits que desgranen la biografia d’Esquirol, la seva relació amb les excavacions d’Empúries i sobretot imatges de la vida tradicional de l’Escala.

En aquesta exposició, organitzada pel Museu i l’Arxiu Històric de l’Escala, s’hi han mostrat un total de 70 fotografies. En el mateix acte es presentà l’audiovisual “150 anys de Josep Esquirol”, un audiovisual de 10 minuts de durada que complementà l’exposició temporal i que es pot veure en aquest apartat. L’exposició també mostrà per primer cop diferents mobles de la botiga i del laboratori de Josep Esquirol restaurats aquest 2024, cedits pels seus descendents.

Cal destacar que una sel·lecció de fotografies de Josep Esquirol han format part de l’exposició temporal “Arte y transformaciones sociales en España (1885-1910)” al Museo Nacional del Prado, a Madrid, que s’ha pogut visitar fins el passat 20 de setembre de 2024.

Josep Esquirol no solament va ser un retratista d’estudi, sinó que va sortir a documentar tots els esdeveniments de la vida quotidiana. Destaquen entre les seves nombroses fotografies les sèries dedicades a l’ambient mariner a l’antic port de l’Escala, l’inici de les excavacions a Empúries i l’excepcional i molt coneguda col·lecció de caps d’estudi, veritables retrats de creació dedicats als vells pescadors amb cares solcades d’arrugues. L’obra de Josep Esquirol esdevé pionera en el coneixement de les societats marítimes i pesqueres i els seus retrats de pescadors i de feines vinculades a la mar han estat constantment reproduïdes.

L’any 1990 Lluís Vilabrú i Josep Clos cediren a l’arxiu prop de 800 negatius que havien salvat de la destrucció uns anys abans. Després, l’Ajuntament adquiria 1.300 negatius a la Fundació Miró amb motiu de l’organització, l’any 1990, de la Primavera Fotogràfica dedicada a Esquirol en l’apartat de fotografia antiga. Per l’Escala és un privilegi disposar d’aquest fons format per més de 2.000 negatius d’alta qualitat dipositats a l’AHE.