El passat diumenge 18 de setembre, en el marc de la 25ena edició de la Festa de la Sal, es va presentar a l’Alfolí de la Sal- Museu de l’Escala, el segon volum d’aquesta col·lecció que va neixer l’any 2021 amb el primer títol, dedicat a la feina del nansaire.

La col·lecció Els oficis de la Festa de la Sal es va concebre amb la voluntat de recuperar i difondre el patrimoni vinculat a la confecció d’estris, eines, arts i bastiments emprats en els oficis i activitats que es mostren en la Festa de la Sal de l’Escala. L’objectiu és explicar els origens d’aquestes activitats tradicionals, la seva evolució, els materials naturals emprats i també com han anat desapareixent, fent que estris i objectes creats durant tans anys hagin esdevingut actualment peces de museu.

Si en la publicació dedicada als nansaires res va posar accent en els escalencs  que feien nanses con en Mariano Callol Zit, en Baptista Guillot, en Rafel Bahí, i en Ramon i en Rafel Guillot, em aquest ens basem en el testimoniatge d’en Sebatià Callol Tianet, a qui volem agrair els seus coneixements sobre l’ofici i sense els quals no s’hagués pogut fer aquest llibre escrit per Lurdes Boix, Jaume Badias I Mariona Font. En Tianet és el darrer barriler de l’Escala i gràcies hem pogut saber els diferents tipus de barrils i bótes que es feien, a més d’entendre una mica més la importància de la salaó a l’Escala i també de la vinya.

D’altra banda aquest llibre recull un petit tresor etnològic, ja que reprodueix  un vocabulari inèdit recullit per Joan Amades sobre l’ofici que s’havia de publicar l’any 1938 però que degut a la guerra civil es va desar en un calaix fins avui. Precisament en la presentació del llibre el tècnic del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i conservador del Fons Amades, Toni Serés, va explicar el paper de Joan Amades en la recuperació del patrimoni etnològic i la seva relació amb l’Escala i concretament amb Caterina Albert, Víctor Català.

Aquesta col·lecció s’origina amb la Festa de la Sal i la voluntat d’aquest esdeveniment de cara a salvaguardar la memoria oral i fer-ne difusió, com també l’altra col·lecció de publicacions vinculada a la festa com és la col·lecció Cultura, música i danses del món.