La força i l’essència de la dona gitana s’exposen a la “Galeria Central” del Hospital Centro Vivo de Badajoz (Extremadura) amb l’exposició “Romís (Mujeres)”, una selecció d’imatges del cèlebre fotògraf francès Jacques Léonard. Del 18 de febrer al 16 de març del 2025, el públic podrà submergir-se en un retrat profund i sincer de la vida quotidiana de la comunitat gitana, capturat a través de la perspectiva d’un artista que va viure des de dins la seva cultura. L’exposició “Romís”(dones en llengua romaní) neix quan els germans Léonard, Santi i Àlex decideixen homenatjar la dona gitana a través d’una selecció de fotografies del seu pare.
Com explica el comissari de l’exposició, Santi Léonard, en el projecte de Jacques Léonard de documentar tots els aspectes de la cultura gitana, les dones adquireixen un especial protagonisme i les imatges reflecteixen la profunda admiració que els professava. El fet d’haver entrat a formar part de la comunitat gitana gràcies al casament amb Rosario Amaya li va permetre establir complicitats amb les dones retratades i moure’s i deambular amb la seva càmera per la seva privacitat i intimitat creant imatges que destil·len sinceritat i naturalitat. Jacques Léonard va enaltir la bellesa, l‘experiència, la saviesa i la vida quotidiana de la dona gitana dotant-la de la dignitat i respecte que es mereix.
Aquesta exposició commemora els 600 anys de l’arribada del poble gitano a la península ibèrica, reivindicant-ne el llegat i visibilitzant la seva història a través de la fotografia.
Cal ressenyar que l’alcalde de l’Escala, Josep Bofill, i els fills del fotògraf, van signar el 21 de setembre de 2022 un conveni de cessió en comodat, a l’Arxiu Històric de l’Escala del fons documental del prestigiós fotògraf i cineasta. Es tracta d’un fons que inclou aproximadament 20.000 negatius i un joc d’exposició de la mostra Barcelona Gitana, composta per 67 còpies analògiques en gelatina de plata i bany de seleni realitzades a partir dels negatius originals.
El fons constitueix un valuós testimoni de la comunitat gitana a Barcelona, plasmada en reportatges humanistes i fotografies familiars, així com de l’entorn polític, cultural i social de Catalunya durant els anys del franquisme i de la transició a la democràcia.
Aquest primer conveni de cessió en comodat se signà inicialment per un termini de quatre anys prorrogables i l’objectiu és garantir la conservació permanent del fons en les millors condicions i l’obertura progressiva de l’accés a aquests documents gràfics per part dels investigadors.
Més informació: